tirsdag 3. november 2015

IoT

IoT - tingenes internett, eller Internet of Things 

IoT som begrep har nok eksistert i noen år, men hvor lenge vet jeg ikke. Det jeg vet er at jeg ikke har hørt om begrepet før i kveld at jeg leste  TRATEKO-bloggen
Skal jeg forklare hva IoT er utifra bloggen til TRATEKO og det jeg har funnet på nettet, vil jeg si at det er dingser eller sensorer som er koplet opp mot en sky og som sender relevant informasjon dit det er hensiktsmessig. I mitt fag som er bil vil nok IoT i framtiden komme mer og mer. En bil som for eks er i en ulykke og airbager utløses vil det gå direkte signaler til nødetater. Dette er allerede kommet i noen biler men da som SMS-varsling. I nær framtid vil slik varsling være påbudt i alle nye biler.

Intel har laget en video som illustrer hva IoT er:



NRKbeta har nå kommet med egen Podkast. Til nå har de laget 2 episoder og tanken er at det skal komme en episode i uka. Episode 2 handler blant annet om Tesla og Autopilot. Her er link til denne episoden NRKbeta - episode 2.

1 kommentar:

  1. Les mine refleksjoner over kjøretøybransjen og IoT på bloggen min.

    SvarSlett