fredag 13. november 2015

3D-tegning med Solidworks

Hospitering på ProNor


Tre dager med 3D-tegning på ProNor har begynt å gi resultater. Solidwork er et kraftig program for 3D-tegning, plantegninger, simulering og animasjoner og sikker mye mer. Jeg har fatt en innføring i hva og hvordan programmet er bygd opp og hvordan det brukes. Det er en ting å sitte på ProNor og tegne og det er noe helt annet når jeg kommer tilbake til mitt eget kontor og skal tegne uten ekspertisen ved side av. For å få de grunnleggende funksjonene inn under huden - må jeg tegne en del enkle tegninger først. For å ikke gjøre det for vanskelig for meg selv har jeg fått kopier av tegningen som elever på vg1 TIP (3-årig studiespes.) tegner på tegnebrett, og skal nå tegne i 3D. Legger ut videoer/bilder her på bloggen etterhvert som tegningene blir produsert. Så får en se om det er noen utvikling...








Dreieøving1

Dreieøving1 er en del satt sammen av 3 "Extrudet Boss/Base". Har en ikke helt kontroll på origo og hvor en tegner videre fra kan det skje mye uventede ting. På min tegning har jeg satt den ene Extruden fra kanten på midtstykke og den andre fra midpunktet på midtstykket. Resultatet er  litt rar målsetning på arbeidtegningen.

En kan velge hvilke metall/utseende delen skal ha. Dreieøving1 er i gull.

Gjengeøving M24

På denne delen skulle begge ytterstykkene ha gjenger M24. Siden jeg ikke har knekt koden på å tegne gjenger enda så får den være uten inntil videre. Med å tegne denne delen har jeg faktisk lært en del viktige og enkle funksjoner i Solidwork. Ved hjelp av det jeg lærte på tegnekuset, YouTube og læreboka finner jeg ut av det meste. Disse tegningene er "gamle" skoleoppgaver som jeg bryner meg på. Det ligger mange "skjult" fallgruver som jeg støtt faller oppi. Noen mål på arbeidstegninger er ikke skrevet opp og det står skruedimensjon i stedet for dimensjonen som den må ha før gjengene lages. Tegningene oppfattes som veldig lette å tegne, men jeg har tenkt og tenkt mer en en gang for å finne den beste løsningen. Bilde fig.1 er min 3D-tegning. Fig.2 er slik arbeidstegning blir med utgangspunkt i 3D-tegningen og fig.3 er tegningen jeg har tegnet ut i fra. 
fig.2
fig 1

fig.3

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar