tirsdag 8. september 2015

Kartlegging og analysere bruken av ny teknologi i arbeidsoppgaver, høstsemesteret 2015

Hvilke ny teknologi er det ute i bilbransjen som burde bli en del av undervisningen på Vg2 kjøretøy?
Læreplaner finnes, men disse blir raskt gamle siden utviklingen går fort. Hva er viktig får elevene å ha med seg i sin verktøykasse når de forlater skolen og er klar for å gå ut i lære?

Bilbransjeforbundet har laget en App som heter Bilfag. Bilfag erstatter den tradisjonelle læreboka, og har kun med relevant fagstoff for å kunne nå alle læreplanmålene Vg2 og Vg3 innen lette kjøretøy.
Utfordringen på elevverkstedet er hvordan omsettes den teorien som elevene lærer til praktisk arbeid?
Teoretisk kunnskap er nødvendig å ha, men det er minst like viktigste å kunne utføre det praktiske arbeidet som skal gjøres på en bil. 
Hvordan kan teoretisk kunnskap omsettes til praktisk arbeid der teknologi brukes for å anvende denne lærte kunnskapen? Eller hvordan kan praktisk arbeid brukes til å lære teori med hjelp av teknologi? Her er det nok mye som er gjort men også mye som er ugjort ute på bilskolene. 
I løpet av studiet vil jeg ha som mål å jobbe  med å få til et undervisningsopplegg der hovedfokuset er på bruk at ny teknologi for å omsette teori til praksis, og hvordan elevene dokumenterer utført praktisk arbeid med bruk av teknologi.


6 kommentarer:

  1. Hei Gunn!
    Gratulerer med fin og innholdsrik blogg. Her er det mye å hente med hensyn til hvordan jeg kan organisere min egen blogg. Ser at vi har noen lunde samme tanker mht. hva studiet skal kunne resultere i. Det blir spennde å følge deg videre her inne.

    SvarSlett
  2. Hei Gunn!
    Gratulerer med fin og innholdsrik blogg. Her er det mye å hente med hensyn til hvordan jeg kan organisere min egen blogg. Ser at vi har noen lunde samme tanker mht. hva studiet skal kunne resultere i. Det blir spennde å følge deg videre her inne.

    SvarSlett
  3. God oversikt her Gunn Iren, stilig!

    SvarSlett
  4. Hei Gunn Iren :-)
    Jeg synes du har en kjempefin blogg, den er informativ og inspirerende, bra med illustrasjon.

    SvarSlett
  5. Takk skal du ha, og takk for to hyggelige dager på Brettboka..

    SvarSlett
  6. Artikkelen reiser slik som jeg leser den, flere vesentlige problemstillinger. Det store spørsmålet om hva som er viktig for elevene å ha med seg i sin verktøykasse når de forlater skolen avgrenses, konkretiseres og knyttes til studiet og hverdagen på en god måte ved å tidfeste det til overgangen fra elev til lærling.

    Artikkelen innleder med å spørre om hvilke nye teknologier bilbransjen bruker og som bør bli en del av undervisningen på Vg2 kjøretøy. Jeg tenker at Volkswagens bruk av motorstyringsteknologi aktualiserer bør-delen av spørsmålet og fremhever verdien av skolens bevissthet om ansvaret for en best mulig sammenheng mellom hvilke, hvordan og det kritiske hvorfor – og at hvordan og hvorfor også handler om verdier og holdninger.

    Jeg vil i fortsettelsen avgrense denne kommentaren til forhold som jeg ser som relevante for studiets arbeidskrav, Oppgave 1.

    Programplanen sier at et av arbeidskravene er at studentene ved studiestart i oppgave 1 skal beskrive eget ståsted når det gjelder bruk av teknologi i eget arbeid. Dokumentasjonen skal ha form som et individuelt refleksjonsnotat og den skal ikke inneholde mer enn 700 ord.

    Du har i artikkelen valgt å tolke eget ståsted som hva du har som mål for studiet, en helt grei og med et aksepterende buzz word, fremoverlent tolkning. Andre mulige tolkninger kan knyttes til hvilke teknologier som brukes i eget arbeid ved studiets begynnelse med tilhørende hvordan og hvorfor. En slik tolkning kan gi støtte i arbeidet med å dokumentere eget læringsutbytte.

    Målet som uttrykkes i artikkelen; å jobbe med å få til et undervisningsopplegg der hovedfokuset er på bruk at ny teknologi for å omsette teori til praksis, og hvordan elevene dokumenterer utført praktisk arbeid med bruk av teknologi oppleves omfattende med alle sine komplekse dimensjoner. Et søk på Google med termen «Hubert Dreyfus kunnskapskanalen» fører deg til en forelesning i to deler om en modell som beskriver 7 nivå for ferdighetslæring. Forelesningen kan være både relevant og meningsfull i arbeidet mot det oppsatte målet.

    En uttrykt forståelse av teori-begrepet kan bli nyttig for det videre arbeidet.

    Den grafiske fremstillingen av planen gir en ytterligere konkretisering av tankene dine og styrker min tro på at du har gode muligheter til å nå målet som du har satt deg, i løpet av studiet.

    Jeg er nysgjerrig på hvordan du tenker rundt elevmedvirkning i arbeidet ditt.

    SvarSlett