fredag 15. april 2016

Ultimaker 2+

Da har skolen kjøpt inn en stk Ultimaker 2+ 3D-printer.
Bildet er hentet fra 3DNet 
Tirsdag 13 april var gutta fra 3D-nett og installerte printeren og hadde en liten opplæring på meg.
Opplæringen bestod i å kunne:

  • grunninnstille printer
  • skifte av filamen
  • skifte av dyser
  • vedlikehold av printer
  • bruk av dataprogrammet Cura



I de siste dagene har jeg printet ut div ting i PLA-plast for å lære meg å bruke printeren. Nå er det bare å få mer fart på tegningen i 3D for å kunne printe ut morsomme egen produsere gadgets.

Vil en ikke tegne/konstruere selv så finnes det mye fint og ikke fult så fint av printerfiler som folk har delt på nettet.
Her er eksempler på to delingsplassen for STL-filer:
Thingiverse
Youmagine

Her er litt av det jeg har rukket å printe ut siden tirsdag:












Det som jeg etterhvert skal jobbe videre med er hvordan jeg printer med forskjellige typer filamenter.



1 kommentar:

  1. Ser ut som om du har klart å konkretisere et stort fag til et passelig stort læringselement, respekt. Stilig med gjenbruk av gipsstøvet.

    SvarSlett