fredag 29. april 2016

Elektro på TIP vg1

Elektro på TIP både på vg1 og vg2 oppleves generelt som vanskelig for de fleste elevene. Som kjent er bilene som ruller ut på veiene våre i dag høyteknologiske der elektriske sensorer og moduler styrer det meste av bilens systemer. Alle disse systemene skal elevene ut og være "eksperter" på etter endt skole- og læretid. Hvordan kan elevene få den grunnleggende forståelsen for hvordan elektroteknikken fungerer?
Learning by doing and reflection (John Dewey). For å forstå elektro må vi gjøre. Hvordan kan vi gjøre? Jeg tenker at den beste måten å forstå hva elektronikk er, så er det å begynne å koble opp små kretser selv. 
For å finne ut hvordan vi kan gjøre det har det blitt kjøpt inn små Arduino Starter Kit til 2 av oss lærere som skal undervise på vg1 TIP  skoleåret 16/17.
Her er litt av det jeg skal leke meg med i noen dager/uker framover.

Trenger jeg hjelp så kan jeg kanskje kontakte Tage og bloggen hans?

Hva sitter jeg igjen med kunnskap etter alle disse posene mon tro?

Greit å få frisket opp loddeferdighetene også. En stund siden jeg sist loddet.

Etter hvert som jeg jobber med mitt lille elektronikkprosjekt vil jeg dele framskrittet her om jeg får til noe som helst som kan vises fram.

1 kommentar:

  1. Hei Gunn, artig at du har valgt å benytte Arduino Uno starter kit for å gjøre elevene dine kjent med strøm, spenning og andre elektro-tema. Jeg har benyttet Arduino i flere år nå og mine erfaringer så langt er bare positive. Det viser seg at elevene lar seg fenge av at de faktisk kan se at de kan få ting til å fungere som ønsket når de gjør koplinger og programmering riktig. Du trenger ikke å være redd for å kople Arduino til en PC via USB-kabel. Arduino egner seg godt til eksperimentering fordi den er meget robust og ikke minst kreves det ikke så mye tilleggsutstyr for å simulere reelle løsninger og koplinger.

    Her er noen linker til nyttige begynnertips:

    https://kodegenet.no/track/arduino/courses/arduino
    http://www.ladyada.net/learn/arduino/
    http://www.makeuseof.com/tag/arduino-traffic-light-controller/

    Video:
    https://www.youtube.com/watch?v=5F054MNB1QI&list=PLnnw9OSqdOOoRhzA5eOA1t-w65-jI5viN

    SvarSlett