torsdag 17. september 2015

Hospitering hos Gjennestad vgs og ProNor

HVEM - HVA - HVOR

Høstens hospitering har vært et lite hodebry. Hvem - hva - hvor??? Skal jeg satse på mer fordypning innen kjøretøy? Skal jeg bruke utplasseringen som en mulighet for helt ny kompetanse som kan gi meg muligheter til undervisning i andre emner en kjøretøy?? Skal jeg satse mer på Ipad og den digitale utviklingen innen undervisning? Spørsmålene har vært mange og mye tid har gått til grubling. 


Ipad bruker jeg aktivt i undervisningen og pr dags dato er det fjerde året min klasse har Ipad. Jeg har bare positive erfaringer med bruk av Ipad og det er nok flere grunner til det.  Mitt engasjement for å endre undervisningsformen til det mer digitale og viljen til å få det til har nok hjulpet godt på. Alt jeg har gjort er selvlært og det har ikke minst kostet mye tid. Noen happening har jeg vært på som Apple Norge har hatt for skoler, Gjennestad-konferansen og Brettboka-konferansen. Her har jeg plukket opp litt tips og triks om Apper o.l som jeg har brukt og som har hjulpet meg igang. Det å kunne få være sammen med en skole som har et større miljø for bruk av brett og digitale enheter i undervisingen har vært et ønske lenge. Endelig har jeg fått en gylden mulighet til å hospitere Gjennestad vgs. Denne skolen har et Ipad-prosjekt som gjelder hele skolen. De har faktisk blitt en referanseskole for Apple education. Jeg skal være på Gjennestad noen dager i løpet av uke 43. Blir veldig spennende å høre om deres erfaringer og utfordringer med Ipad i timen. Er nesten helt sikker på at jeg har mye å lære av deres erfaringer. Gjennestad har flere bloggere som jeg vil anbefale å lese for de som er interessert i Ipad i undervisning.


Etter en diskusjon med skolens ledelse og meg selv, så skal resten av høsten hospitering være på ProNor og 3D-printing. I løpet av neste uke blir det klart når jeg begynner på ProNor og hva hospiteringen primært skal inneholde. Målet mitt er at jeg skal få så pass forståelse for tegneprogram og printing at jeg kan komme igang med det på vår skole. Dette blir noe helt nytt for meg og jeg tror jeg kommer til å stortrives. Nye utfordringer er aldri dumt. Kanskje vi en gang i framtiden på Rud  printer egne plastdeler til de bilene vi jobber med?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar