tirsdag 12. januar 2016

En lærers erfaringer med demokrati og medbestemmelse i skolen

På vår skole har alle klassene valgt elevrepresentant, og disse har igjen valgt elevrådet. Fra elevrådet sitter det representanter i skoleutvalget. På vår skole et dette det høyeste organet hvor elever får være med å gi sin innflytelse på skolen.

Går vi ned til klassenivå er da spørsmålet hvordan fungerer demokrati og medbestemmelse i mine klasser, innenfor de gitte rammer som er satt med tanke på læreplaner, kompetansemål og tilgjengelige  ressurser.

Noen punkter jeg tenker elevene kan ha medbestemmelse på:

- egenvurdering
- arbeidsmetoder
- prøver
- vurderingskriterier
- gruppesammensetninger


Av erfaring så har jeg gitt elever medbestemmelse og de har uttalt seg og vi har gått for det klassen har bestemt, like vel har de ikke opplevd at de har hatt elevmedvirkning.

Hva og hvordan kan jeg sette demokrati og medbestemmelse mer på dagsorden i læringssituasjonerfor å utvikle elevenes evne og vilje til å være med på å påvirke egen læring?



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar