tirsdag 1. september 2015

Studiestart: Anvendelse av ny teknologi i undervisning, Høyskolen i Oslo og Akershus.

Studiet kan også hete: Workplace technology goes to school. 

Hvordan kan vi ta i bruk teknologien som allerede finnes  i vår undervisning på yrkesfag. Skolen og læring har ikke endret seg mye de siste 1000 årene. Latinerskolen er det mange som kaller den. Katetret, tavla og bøkene er essensen og kunnskapen skal lagres i hodet på eleven. Læreren har kunnskapen og elevene skal ta i mot kunnskapen. I dagens kunnskapssamfunn er kunnskapen rundt oss hele tiden, den er bare et tastetrykk unna. Eleven kan like godt finne svaret som at læreren skal fortelle eleven svaret. Bare å Google det...
I yrkesfag kan du ikke bare Google en ferdighet. Denne ferdigheten må øves, øves og øves inn. En blir ikke god til å entre gjenger, overhale et bremsesystem, skifte en støtdemper med å søke på Google. Det å bli en god fagmann/kvinne er kun ved å praktisk arbeid. Teknologien og IKT kan hjelpe oss til å forstå teorien bak yrket vi har valgt oss og dokumentere det arbeidet vi har gjort. Teknologien og IKT bør bli et like viktig verktøy som skiftenøklene for mekanikeren for å nå målet for å bli en fagarbeider. 

3D-printing
Den nye produksjonsteknologien som er under raskt utvikling er 3D-printing. Mulighetene som ligger her er uendelig. Det er snart bare fantasien som stopper en. Fikk en liten introduksjon på hva og hvordan 3D-printing fungerer i dag på Høyskolen i Akershus. Kjempespennende og håper jeg får muligheter til å finne mer ut av hvordan printingen fungerer.

Lego Mindstorms
Læring blir mye morsommere når en kan leke og lære samtidig. Etter den lille introduksjonen vi fikk i dag så må det bli et begynnersett med Lego Mindstorms på lekerommet. 



Vår WIKI som vi bruker under studiet

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar