Innledning
I studiet ATEKO 6100 jobbet jeg med 2 forskjellige emner, hvordan
bruke Ipad og den nye bilfagAppen til å lære yrkesteori på vg2 kjøretøy og
3D-modellering.
Siden det forventes av meg at jeg skal ikke bare skal undervise
i bilfag som i bunnen er mitt fagfelt, har jeg valg å bruke kurset til å sette
meg inn i et nytt fagfelt som jeg kan undervise i på TIP vg1 og på teknologi og
forskningslære. I løpet av ATEKO 6200 har jeg valgt å bare fokusere på
3D-tegning og 3D-printing. Hospiteringen min på ATEKO6100 var jeg på ProNor og fikk
en innføring i det å tegne/konstruere i 3D med bruk av programmet Solidworks.
I ATEKO 6200 skal jeg lære å bruke 3D-printeren, og hvordan
vi kan bruke 3D-printeren til å simulere hvordan en produktproduksjon foregår
fra ide til et ferdig produkt.
Hospitering
For å få mer kunnskap om 3D-printerne skal jeg hospitere mer
på ProNor.Tanken bak er at jeg skal lære mer om selve 3D-printeren og hvordan
den fungerer slik at jeg blir trygg på bruken av den 3D-printeren vi har fått
på vår skole.
For å se 3D-printing og modellering fra flere har jeg fått
en avtale med Nils Grønningsæter hos 3DViz. Første dag hos han er
fredag 4 mars. Dette gleder jeg meg veldig til.
Læring selv.
I tiden framover skal jeg i tillegg til hospiteringen tegnemer i 3D og printe ut det jeg tegner.
Undervisningsopplegg.
Etter egen hospitering skal jeg ha et undervisningsopplegg
for vg1 TIP. Læreplanmålene blir innen produksjon og tekniske tjenester. Her
vil jeg prøve å få eleven til å bruke 3D-printing for å simulere hvordan et
produkt blir til og til et ferdig produkt.
Presentasjon
Lage og gjennomføre en presentasjon på 3D-modellering og
3D-printing og hvordan dette kan gjøres til et lærerikt og nyskapende elevarbeid.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar